fredag den 8. juni 2012

Mine unger elsker dem

Disse store cookies, som kan laves i flere forskellige varianter. Dem jeg har lavet i dag er med kakao og chokolade. Desværre er de ikke blevet helt så gode som de plejer at være, men det må være fordi jeg ikke havde flere hele æg og i stedet kom "bæger æggeblommer" i. Det kan altså ikke anbefales, det skal være hele æg. Men pyt de smager himmelsk, de smuldrer bare mere end normalt. Sidst jeg lavede dem var de fyldt med rester, lidt MMs, lidt hakket Toblerone og lidt hakket mørk chokolade, så nåede jeg op på de 200 gram jeg skulle bruge og småkagerne blev vildt gode. De kan også laves uden kakao med hakket chokolade eller rosiner eller hvad man nu kan li'. Har du lyst til at eksperimentere, så kommer opskriften her:

125 g smeltet smør
100 g sukker
75 g rørsukker
1 æg rørt let sammen
2 tsk. vanille essens
150 g mel
½ tsk bagepulver
100 g hakket chokolade
evt. 1½ spsk. kakao

Cookiesene sættes på en plade med to skeer og der bliver ca. 20 - 25 stk. alt efter hvor store man vil have dem. De skal bages 8-10 min. ved 190 grader.

Hvis du undrer dig over, at jeg over opskriften har skrevet, at jeg kom op på de 200 g chokolade, jeg skulle bruge, så er det naturligvis fordi jeg altid laver dobbelt portion, ellers er de væk inden man kan nå at sige cookies.

I dag kan mine aftenvagts kolleger glæde sig til at få lov at smage og når jeg tager næsten halvdelen af de bagte cookies med på arbejdet, så ved jeg godt, at jeg sandsynligvis kommer til at bage endnu en portion inden weekenden er ovre. Sådan er det, ungerne elsker dem :-)

6 kommentarer:

  1. mums og jeg har alle ingredienserne i køkkenet :-) God aftenvagt, dine kolleger er godt tjente med dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene. Cookiesene faldt også i god jerd:-)

      Slet
  2. Det ser fantastisk lækkert ud, Charlotte - tak for opskriften som skal prøves her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Madame, det var så lidt, håber de bliver lækre:-)

      Slet
  3. Svar
    1. Eva, de kunne også være lækre med tranebær, rosiner og lidt hvid chokolade i og så uden kakao, tror jeg:-)

      Slet